“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Android telefon güncelleme sonrası alev aldı

Android dünyasının en popüler telefonlarından biri ciddi bir güvenlik sorunu nedeniyle yeniden gündemde. Bu ay başında yayınlanan zorunlu yazılım güncellemesinin ardından cihazların aşırı ısındığı ve en az beş cihazın alev aldığı bildirildi.

vivo X200 FE ile gerçek hayat testi: Kamera, performans, pil!

Kompakt ve şık tasarımı, Zeiss destekli kamera sistemi, profesyonel AMOLED ekranı ve devasa 6500 mAh piliyle vivo X200 FE’yi şehirde test ettik!

Facebook ve Instagram’da siyaset dönemi bitiyor! Yasak tarihi açıklandı

Meta, Facebook ve Instagram’da siyasi içerik reklamlarına karşı harekete geçiyor. Şirket ekimden itibaren reklam yapılmasını durduracak.

Teleskopların gözünden kaçıyor ama Ay’dan kopan parçalar Dünya’nın etrafında

Yapılan yeni bir araştırma Ay’dan kopan parçaların Dünya etrafında kısa süreli de olsa kaldığını buldu. Teleskoplarla tespit etmenin oldukça zor olduğu bu parçalar geçici olarak Dünya’nın mini Ay’ı oluyor.

Chopard yaza iddialı bir giriş yapıyor

Chopard’ın zarif ve seçkin çizgileriyle tanınan Alpine Eagle serisi, bu yaz radikal bir değişimle karşımızda. Marka, 41 mm’lik sportif ve şık modellerine ilk kez bu denli iddialı renkler kattı. Maritime Blue ve Rock Jasmine tonlarındaki yeni modeller …

Şahika Ercümen’den 4 altın madalya

Antalya’da düzenlenen Serbest Dalış Deniz Açıksu Büyükler ve Masterlar Bireysel Türkiye Şampiyonası’nda yarışan milli sporcu Şahika Ercümen, 4 dalda altın madalya kazandı.